Publikováno Napsat komentář

Z Kaliviani do Falasarny

Příjemná procházka z malé vesničky na západě Kréty okolo políček se „stamnagati (jedna z mnoha jedlých trav)“, olivovými sady, vinicemi a s nádherným výhledem na západní pobřeží okolo Falasarny, pohoří poloostrova Gramvousa a Rodopou. Idylka v podobě řecké pohostinnosti v několika tavernách či jen ochutnávka pochoutek od místních pastevců.

Proč navštívit

Lehká a nenáročná cesta skrz typické řecké vesnice s nádhernými výhledy na západní pobřeží.

Kdy tam jet

Trasu je vhodné absolvovat celoročně, nicméně v létě se není kam schovat před ostrým sluncem.

Co sebou

Opalovací krém, dostatek tekutin a lehkou trekkingovou obuv.

Místopis

Kaliviani

Malá a klidná vesnice Kaliviani, ležící 6km za městečkem Kissamos, je vstupní branou do oblasti výběžku Gramvousa (laguna Bálos), ale také startovacím bodem několika turistických tras v této oblasti. V hlavní turistické sezóně místem projíždí řada automobilů, přesto vesnice není nikterak poznamenaná a zachovala si svůj typický řecký klid.

Falasarna

Vesnice a archeologické naleziště v severozápadním cípu Kréty. Oblast posetá desítkami skleníků plných rajčat, okurek či jahod. Jde ale také o příjemné letovisko s písečnými plážemi, místy s malými lagunami a průzračnou vodou.

Trasa

Výchozí bod je telefonní budka u odbočky na Kaliviani (3km), Balos (11km) a Elafonisi (53km) – autobus zde zastaví na požádání. Odbočte z hlavní silnice vpravo a po asi 80m ihned vlevo. Pokračujte asi 600m po silnici – po levé straně olivovníky, uvidíte ale též pomeranče, vinice a políčka se stamnagati (krétská specialitka). Silnice se poté stáčí vpravo na Kaliviani mezi olivovníky. Ve vesnici u křižovatky na Bálos (po 1km, vpravo autobusová zastávka) se dejte vlevo – silnice se stáčí zpět, a po 300m po vedlejší cestě ostře vpravo. Pokračujte serpentinami až před vesnici Azogiras (ca 1200m). Zleva se napojuje hlavní cesta. Odbočte vlevo a pokračujte asi 200m. Po levé straně kaple, o kousek dále po pravé straně odbočka na vozovou cestu. Máte-li štěstí, tak zde najdete cyklistický ukazatel na Falasarnu.

Pokračujte po vozové cestě mezi olivovníky necelých 800m. Neodbočujte, držte se rovně. Na konci se nachází dům, po levé straně kamenná zeď. Za budovou se napojuje další vozová cesta zleva, po pravé straně je vinice. Jděte vpravo k sedlu 300m – naskytne se Vám nádherný výhled na oblast Falasarny.

Pokračujte až k nejbližší odbočce a na ní se dejte vpravo. Na kamenech by mohl být vidět červená značka. Sejděte dolů necelých 600m, cesta se prudce stáčí doprava. Odtud již pomalu sejděte až ke skleníku (1400km). Projděte okolo něj, po pravé straně starý odstavený autobus, a po dalších 100m prašná cesta. Vpravo vede cesta k archeologickému nalezišti (1200m), vlevo je po 100m parkoviště s obchodem a autobusová zastávka. Zde můžete sejít k pláži.

Upozornění: z Falasarny odjíždí poslední autobus zpravidla okolo 16h. Doporučujeme si zjistit aktuální jízdní řád. V případě, že autobus odjede, je jediným řešením stop či taxi do Kissamosu.