Publikováno Napsat komentář

Azilakas

Azilakas je krétský název dubu cesmínovitého – ostrolistého (anglicky holly oak, holm oak). Jde o strom, který se vyskytuje pouze ve středozemní oblasti. Jméno získal ze starověkého výrazu holm – cesmína. Ve zbytku Řecka můžete též najít název dub Aria. Jde o vzácný strom, který se velice dobře přizpůsobil místnímu podnebí a dokáže přežít v extrémních podmínkách.

Kde je možné dub spatřit

V Řecku jej naleznete pouze v (pod)horských oblastech Kréty, ale je možné na něj narazit i na některých ostrovech Egejského moře.

Proč tam jet

Spatříte jednu z přírodních vzácností Kréty a také máte možnost navštívit typické podhorské vesnice.

Kdy tam jet

Na jaře naleznete oblast plně kvetoucí, v létě se schováte ve stínu stromů, na podzim dozrávající plody rohovníku a houby.

Co sebou

Lehká trekkingová obuv a dostatek tekutin.

Trasa

Okruh z vesnice Kournas

Na malém náměstíčku s pomníkem, telefonní budkou a poštovními schránkami ponechte vůz a vydejte se západně směrem k taverně Babis (mírně do kopce). Těsně před tavernou uhýbá nenápadná cesta vlevo a chvíli kupíruje hlavní silnici. Po pár desítkách metrů odbočte mezi domky malou uličkou vlevo a následně vpravo kolem rozbořeného domku. Všimnout si můžete typické turecké architektury v polorozpadlém stavení.

Asfalto-betonová cesta Vás dovede až k místu, kde odbočuje po levé i pravé straně prašná vozová cesta. Odbočte vlevo a pokračujte 1km dokud se nedostanete k dalšímu většímu rozcestí. Pokračujte rovně, stále do kopce, přes malé esíčko. Po 500m se napojuje cesta zleva, vy pokračujte vpravo. O 100m dále, na dalším rozcestí držte směr rovně a neodbočujte doprava. Pokračujte po cestě až k velkému platanu, pod kterým naleznete pramen. O kousek dále se napojuje cesta z hor, vy se držte vlevo. Po 400m narazíte na žluté šipky ukazující směr k dubovému lesu, tyto ukazatele Vás dovedou taktéž zpět do vesnice Kournas.

Z Patimy do Kournas

Nechte se zavézt autem či autobusem do vesnice Patima. Od kostelíka za vesnicí (hřbitov) vede po pravé straně prašná vozová cesta, která se jakoby vracela po pár metrech zpět, ale nakonec se stáčí na jih (do hor). Vydejte se jí. Budete mít krásné výhledy na Georgopouli.

Po 1km vozová cesta končí a od požární budky pokračuje po levé straně pěšina podél krátké rokle. Po několika stech metrech u suťového pole začíná opět vozová cesta (západním směrem). Výhledy na Egejské moře a soutěsku Petres. Sledujte žluté dřevěné šipky. Po vozové cestě Vás dovedou až k lesu Azilakas (další 1.5km) – dále pouze pěšina, která končí pod vesnicí Kournas. Zde opět po vozové cestě (a dle šipek) dojdete až do vesnice.