Publikováno Napsat komentář

Laguna Balos

Laguna Balos patří jednoznačně mezi nejvyhledávanější destinace celé Kréty. Tato divoká zátoka, v minulosti střežena vojsky Benátčanů či piráty z nedaleké pevnosti, nabízí doslova vše.

Proč tam jet

Průzračná, tyrkysově zbarvená voda, bílé písčité pláže s narůžovělým pískem, ostrá skaliska, horské vrcholy nad vámi a pro děti neskutečně velké hřiště v podobě brouzdaliště s vodou po kolena plné mušliček a malých rybiček.

Kdy tam jet

Balos si zachovává celoroční romantiku a i přes horší počasí stojí tam vyrazit. Být sám na pláži – k nezaplacení.

Co sebou

Určitě plavky a lehčí trekkingová obuv či kryté sandále. Dále doporučujeme minimálně jednu lahev vody, opalovací krém, pokrývku hlavy a něco proti větru.

Detaily

Typ: písečná pláž s jemným bílým, místy růžovým, pískem
Vybavení: toalety, slunečníky a lehátka za poplatek, kiosek, budky na převlečení
Komentář: Vhodné pro rodiny děti, laguna s vodou po kolena. V hlavní sezóně velké množství í turistů

Aktivity

Kromě plavání si můžete udělat 1) krátký výlet, procházku, na ostrově Tigáni Bálos nebo 2) trek do rezervace Agria Gramvousa.

Cesta

Autem (popis z Chania)

Po rychlostní silnici E65 (označena jako National Road – ) se vydejte až do městečka Kissamos (Kastelli) a dále po okresní okolo přístaviště u vesnice Trachilos ve směru na Falasarnu. Za vesnicí najdete velký ukazatel Balos (11km). Sjeďte vpravo a sledujte menší ukazatele, provedou Vás mezi olivovými sady a políčky se „stamnagáti (jedlá tráva)“ až do vesnice Kaliviani. Na začátku vesnice nasměřujte vůz mezi místní domky, neodbočujte na Azogiras, a pokračujte kolem taverny Agarathos po zpevněné cestě (asfalt/beton) dalších 1.500m až k mýtnici – budka se závorou. Zde zaplatíte mýtné 1eur/osoba a budete informováni jak dále pokračovat k parkovišti nad lagunou. Poznámka: jedete-li v brzkých hodinách, může se stát, že na mýtném nikoho nezastihnete. Nečekejte a pokračujte v cestě.

Nyní Vás čeká 8km po převážně nezpevněné prašné cestě plné kamení. Cestu volte podle podmínek a svých zkušeností, nemusíte spěchat a klidně se nechte předjet. Počítejte s možností, že potkáte kozy či ovce uprostřed cesty. Po cestě je možné bezpečně zastavit u kostelíka (4km) a dále u kamenné budky, kde bývá stráž (6km). Od strážní budky je to 2km na odstavné parkoviště.

Doporučení: Cestujete-li autem, vydejte se do zátoky v brzkých rodinách, nejlépe do osmé ranní. Převážně v letní sezóně, ale též na podzim, již nemusí být volné místo na parkovišti a vy budete nuceni zaparkovat na vozové cestě před odstavným místem. Délka fronty zaparkovaných vozidel může být až 2km (ke strážní budce). O to se vám pak protáhne procházka do zátoky. Rovněž se velice špatně otáčí a vyhýbá s protijedoucími vozidly.

Pěšky

Od parkoviště, viz. odstavec výše, se vydejte na západ po pěšině plné kamení a zbarvené do červena k malému ukazateli. Zde naleznete dvě směrové šipky – jedna vlevo na lagunu Bálos, druhou vpravo na trek do rezervace Agria Granvousa. Odbočte vlevo. Po několika stech metrech se pěšina mění v rozbité schody, které končí před písečnými bloky u zátoky. V obou směrech je možné za poplatek využít „Donkey Taxi“. Celý úsek má okolo 1.200m.

Lodí

Cestu lodí je možné absolvovat buď jako balíček nabízený cestovními kancelářemi či hotely, anebo můžete zvolit cestu na vlastní pěst (autobusem z nádraží v Chanii resp. vozem až do přístaviště). Počítejte se značným množství turistů.

Loď vyplouvá okolo 11h a před výstupem na pláže Bálos, zastavuje ještě na ostrově Agria Gramvousa, kde absolvujte prohlídku pevnosti. Pro obě výstupní místa dostanete k dispozici přibližně 1h na každé z nich pro koupání a prohlídky. S ohledem na počet turistů a limitovaný výstup přes malá mola můžete ztratit čas čekáním ve frontě.